پیست اسکی پاکل شازند

پیست اسکی پاکل شازند

یاسمن ساوه دورودی

 

معرفی پیست اسکی شازند

پیست اسکی شازند (پاکل) با فاصله حدود ۲۵ کیلومتر از شهرستان شازند و ۵۵ کیلومتر از اراک، مکانی مناسب و جذاب برای ورزش اسکی و تفریحات زمستانی است. این پیست در ارتفاعات پلنگ در و در نزدیکی به روستای پاکل قرار دارد. این منطقه به دلیل وجود ارتفاع مناسب دارای زمستان زود هنگام و بارش سنگین برف میباشد. برخورداری از پیست اسکی به طول ۶۰۰ متر با سه دستگاه تله‌سیژ، رستوران، تجهیزات برفروبی و ساختمان اداری فضای ورزشی و تفریحی مناسبی را ایجاد کرده است. این پیست در ارتفاع ۲۷۶۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و طبیعت بکر مناطق و روستاهای اطراف آن فرصتی استثنایی را از تماشای طبیعت در اختیار گردشگران قرار میدهد. این پیست در حال حاضر (در فصل زمستان و بهار) فعال و مورد استفادهعلاقه‌مندان قرار می‌گیرید.پیست اسکی شازند در سال 1370 به بهره‌برداری رسیده است. این تفرجگاه ورزشی در ایام هفته بخصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای هزاران نفر از علاقمندان به ورزش اسکی میباشد. موقعیت طبیعی و جغرافیایی خوب پیست اسکی پاکل موجب شده علاوه بر مردم استان مرکزی علاقمندان به ورزش اسکی از استان‌های همجواراین استان مانند همدان و لرستان و حتی سایر نقاط کشور به شهر آستانه مسافرت و از امکانات و تجهیزات این پیست بهره ببرند.

زمستان دلربای شهرستان شازند و وجود این شهرستان در میان کوه های سربه فلک کشیده باعث آن گردیده است که در این فصل سرد شهرستان شازند به تنها نقطه بارز گردشگری استان مرکزی تبدیل شود و این تنها بسته به طبیعت زیبای زمستان آن نیست بلکه بدون درنگ باید به یاد پیست اسکی پاکل افتاد که با تمام محرومیت‌ها و نداشته‌های خود بار سنگین ورزشهای زمستانی استان را بر دوش می‌کشد.

برای اینکه پیست پاکل شازند در 4فصل سال به فعالیت بپردازد، راه اندازی پیست چمن وشن اسکی وانتخاب سرمایه گذار از اولویت های مهم در راستای گسترش پیس اسکی شازند میباشد.

پیست اسکی شازند و به طبع همه مکانهای گردشگری این شهرستان یک موهبت الهی و هدیه خداوندی و لطف او به این شهرستان است و همه می دانیم که این نعمت ها برای شازند پتانسیل بزرگی است که این شهرستان را در زمره شهرستانهای دارای جذب توریست معرفی کند.

 

اسکی

اسکی به عنوان یک ورزش، برای اولین بار در شهر مورگدال کشور نروژ که به مهد ورزش اسکی شهرت دارد، شروع شد و علت آن نیز برفگیر بودن آن منطقه در مدت زمان طولانی بود.

در ایران نیز به دلیل داشتن ارتفاعات البرز و زاگرس و نیز کوه‌های مرتفع سبلان و سهند، پیست‌های اسکی متعددی در دامنه این کوه‌ها وجود دارد که طبق آمار تعدادشان به 26 می‌رسد. وجود این تعداد پیست اسکی در ایران در مقایسه با کشورهای اسکی خیز دنیا مثل اتریش با بیش از پانصد پیست اسکی و ایتالیا با بیش از سیصد پیست اسکی قطعا رقم قابل توجهی نیست، اما در قیاس با شرایط آب و هوایی ایران که نسبتا گرم و خشک است و البته تعداد اسکی‌بازان فعال در کشور، به نظر کافی می‌آید. در این میان آنچه ناکافی است استانداردهای موجود در پیست‌های کشور و امکاناتی است که در اختیار علاقه مندان به این رشته قرار می‌گیرد. همین استانداردهای پایین باعث شده از میان 26 پیست اسکی در ایران فقط شش پیست مورد تائید فدراسیون جهانی اسکی قرار گرفته و اصطلاحا بین‌المللی نامیده شود.

پیست‌های اسکی آبعلی، کلوپ نور، فیروزکوه و خور (تهران)، خوشاکوه (ارومیه)، پیام (آذربایجان شرقی)، آلوارس (اردبیل)، شکرک (فارس)، نسار (بیجار)، کوهرنگ (چهارمحال و بختیاری)، کاکان (کهکیلویه و بویراحمد)، تاریک دره (همدان)، شهمیرزاد (سمنان)، چلگرد (شهرکرد)، فریدونشهر (اصفهان)، پاپایی (زنجان)، شازند (رارک)، کامان (قزوین) و شاندیز (خراسان رضوی) که تنها پیست اسکی شرق ایران به شمار می‌رود)، از جمله پیست‌های فعال در کشور هستند که با وجود داشتن بازدید‌کننده‌های بسیار، در شرایط متوسطی هستند و برخی فقط یک بالابر دارند.

این یک واقعیت است که از پتانسیل پیست‌های اسکی می‌توان به عنوان محلی برای جذب گردشگر و علاقه‌مندان استفاده کرد، اما افسوس که از این ظرفیت هم مثل بسیاری از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، بسادگی گذر کرده‌ایم.

آنچه در ادامه می‌آید معرفی شش پیست اسکی بین‌المللی ایران است:

پیست بین‌المللی اسکی دیزین

بهترین پیست یا به تعبیری بین‌المللی ترین پیست اسکی ایران پیست دیزین است. مجموعه پیست بین‌المللی اسکی دیزین سال 1341 توسط یک گروه خارجی که به دنبال اکتشاف معدن در بخش البرز مرکزی بودند شناسایی شد. سرپرستی آن گروه را کاظم گیلانپور، قهرمان و مربی وقت اسکی به‌عهده داشت. دو سال بعد نخستین دستگاه تله‌اسکی سیار در گردنه دیزین نصب شد تا اعضای تیم ملی بتوانند در این مکان تمرین کنند. البته مجموعه کنونی پس از انجام کارهای زیر بنایی مثل احداث جاده در سال 1351 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. بد نیست بدانید نخستین تله‌کابین هم برای نصب در مجموعه اسکی دیزین وارد ایران شد. پیست دیزین به عنوان اولین پیست اسکی ایران که مورد تائید فدراسیون جهانی قرار گرفت، در شمال کوه‌های تهران (منطقه گاجره) و به فاصله 123 کیلومتر از مسیر جاده چالوس، 74 کیلومتر از شهر کرج و 71 کیلومتر از مسیر شمشک واقع شده و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا 3600 متر است. دیزین چهار تله‌کابین، دو تله‌سیژ، 9 تله‌اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی دارد. مدت زمان فصل اسکی در دیزین که بیشترین زمان را برای اسکی‌بازان درایران فراهم آورده از اوایل آذر تا اواسط اردیبهشت است. البته فعالیت مجموعه دیزین به فصل زمستان محدود نمی‌شود. سال 1372 با نظر فدراسیون جهانی اسکی و همکاری متخصصان این رشته کلنگ احداث پیست اسکی روی چمن دراین منطقه زده شد تا علاقه‌مندان به اسکی روی چمن نیز بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.

پیست بین‌المللی اسکی شمشک

به لحاظ قدمت، پیست اسکی شمشک از پیست دیزین قدیمی‌تر است. نخستین بار مهندسان آلمانی معدن در سال 1327 پایه گذار اسکی در شمشک شدند، اما ده سال بعد با نصب تله اسکی، این پیست به صورت حرفه‌ای‌تر به کار خود ادامه داد. پیست شمشک در شهر شمشک از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات واقع شده و 57 کیلومتر با تهران فاصله دارد. پیست اسکی شمشک که بلندترین نقطه آن از سطح دریا ۳۰۵۰ متر است شهریور 1375 با تغییرات در شیب و مسیر پیست از طرف فدراسیون جهانی، بعد از دیزین لقب دومین پیست بین‌المللی ایران را به خود گرفت. این پیست شامل دو تله‌سیژ، سه تله‌اسکی بشقابی و دو تله‌اسکی چکشی است و وجه تمایز آن با سایر پیست ها، تجهیز پیست به نورافکن است که باعث شده علاقه‌مندان تا پاسی از شب بتوانند از این مجموعه استفاده کنند. هوای مطلوب این منطقه و همچنین نزدیکی آن به تهران باعث شده مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گیرد.

پیست بین‌المللی اسکی توچال

اسکی بازان و کوهنوردان تهران که در فصل زمستان از دیدن قله پربرف توچال لذت می‌بردند، همیشه این آرزو را داشتند که بتوانند در نزدیک‌ترین محل به تهران ورزش کنند. این آرزو با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر سال 1353 با آغاز ساخت این پروژه به حقیقت پیوست؛ پروژه‌ای که تکمیل و بهره‌برداری از آن چهار سال به طول انجامید. در این سال با تاسیس تله‌کابین و راه‌اندازی آن تا قله 3944 متری توچال این امکان فراهم شد تا به فاصله سه کیلومتر از میدان تجریش در کوه‌های شمال تهران به اسکی کردن پرداخت. پروژه تله‌کابین توچال در آن زمان منحصر به فرد بود و منطقه پشت قله را نیز شامل می‌شد. این پیست قرار بود یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی جهان شود، اما به دلیل متوقف شدن پروژه‌ها در زمان جنگ تحمیلی نیمه‌کاره باقی ماند تا تنها دو پیست آن، یکی در ارتفاع 2935 متری و دیگری در قله توچال به بهره‌برداری برسد. پیست توچال سه خط تله‌کابین و سه خط تله‌سیژ و یک خط تله‌اسکی دارد که روی هم رفته طول آنها به 7500 متر می‌رسد و با طولانی‌ترین تله‌کابین‌های دنیا رقابت می‌کند. این پیست که مورد تائید فدراسیون جهانی قرار دارد یکی از مجهزترین پیست‌های کشور به شمار می‌رود که در آن باشگاه تنیس، تیر و کمان، بانجی جامپینگ و اسکیت، پینت بال و امکان کوهنوردی و پیاده‌روی وجود دارد.

پیست بین‌المللی اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف، یکی دیگر از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ایران در کوه سپیدان در استان فارس است. این پیست در ۱۵ کیلومتری محور سپیدان به آبشار مارگون، قبل از روستای کمهر و در ۸۰ کیلومتری شمال شهر شیراز واقع شده است. پیست پولادکف که به پیست سپیدان نیز معروف است سال ۱۳۸۱ با حمایت مالی گروه صنعتی پولادکف افتتاح و مورد بهره‌برداری عموم قرار گرفت.

پیست اسکی سپیدان به دلیل داشتن هوای خنک، چشمه‌سارها و چمنزارهای طبیعی از اواسط بهار تا تابستان برای ورزش‌های تابستانی مانند اسکی روی چمن، دوچرخه‌سواری و… و هنگام بارش برف سنگین یعنی از نیمه‌های پاییز تا اوایل بهار برای ورزش‌های زمستانی بسیار مناسب است. همین ویژگی منحصر به فرد آب و هوایی باعث شده تا این پیست به صورت چهار فصل دایر باشد. این پیست دارای امکاناتی نظیر تله‌کابین، تله‌اسکی، مورتورهای برفی، ماشین‌های کوهستانی، چرخ‌های هوشمند، قایق‌های پدالی، آموزشگاه اسکی، پیست دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری است. ارتفاع این پیست از سطح دریا به ۲۸۵۰ متر می‌رسد. البته می‌توان با استفاده از تله‌کابین و تله‌اسکی به قله پیست که دارای ارتفاعی حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریاست نیز صعود کرد.

 

پیست بین‌المللی اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر را می‌توان جدیدترین پیست اسکی تهران دانست که سال 1361 در قالب یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شد. برای استفاده از این پیست باید به 60کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای دربندسر سفر کنید تا بتوانید از اواسط آذر تا اواخر فروردین در آن اسکی کنید. این پیست هر روز هفته باز است و با داشتن یک مدرسه اسکی مجهز و حرفه‌ای می‌تواند خدمات خوبی به شما ارائه دهد. پیست دربندسر یک تله‌سیژ و دو تله‌اسکی چکشی دارد و ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن 2600 متر و بلندترین نقطه آن 3050 متر است. دره تلتنگه هم که در شمال دربندسر قرار دارد، در تیرماه هر سال فرصت خوبی برای اسکی روی چمن در اختیار شما قرار می‌دهد.

پیست بین‌المللی اسکی سهند

پیست اسکی سهند در 39 کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز واقع شده و حدود 40 دقیقه از این شهر فاصله دارد. این پیست که این روزها در حال تجهیز است، بزودی دارای 12دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه‌های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی خواهد شد. در حال حاضر دو بالابر تله‌اسکی به طول 1200متر و دو دستگاه مبتدی به طول 100متر در این پیست وجود دارد و شما می‌توانید در شش ماه از سال از برف‌های این پیست برای اسکی استفاده کنید. عمق برف‌های پودری این پیست گاهی تا چهار متر می‌رسد، با این حال، این پیست بهمن‌گیر نیست و فضای مناسبی برای انجام هرگونه ورزش زمستانی را دارد.

 

معرفی پیست اسکی شازند:

پیست اسکی شازند (پاکل) با فاصله حدود ۲۵ کیلومتر از شهرستان شازند و ۵۵ کیلومتر از اراک، مکانی مناسب و جذاب برای ورزش اسکی و تفریحات زمستانی است. این پیست در ارتفاعات پلنگ در و در نزدیکی به روستای پاکل قرار دارد. این منطقه به دلیل وجود ارتفاع مناسب دارای زمستان زود هنگام و بارش سنگین برف میباشد. برخورداری از پیست اسکی به طول ۶۰۰ متر با سه دستگاه تله‌سیژ، رستوران، تجهیزات برفروبی و ساختمان اداری فضای ورزشی و تفریحی مناسبی را ایجاد کرده است. این پیست در ارتفاع ۲۷۶۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و طبیعت بکر مناطق و روستاهای اطراف آن فرصتی استثنایی را از تماشای طبیعت در اختیار گردشگران قرار میدهد. این پیست در حال حاضر (در فصل زمستان و بهار) فعال و مورد استفادهعلاقه‌مندان قرار می‌گیرید.پیست اسکی شازند در سال 1370 به بهره‌برداری رسیده است. این تفرجگاه ورزشی در ایام هفته بخصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه پذیرای هزاران نفر از علاقمندان به ورزش اسکی میباشد. موقعیت طبیعی و جغرافیایی خوب پیست اسکی پاکل موجب شده علاوه بر مردم استان مرکزی علاقمندان به ورزش اسکی از استان‌های همجواراین استان مانند همدان و لرستان و حتی سایر نقاط کشور به شهر آستانه مسافرت و از امکانات و تجهیزات این پیست بهره ببرند.

 

زمستان دلربای شهرستان شازند و وجود این شهرستان در میان کوه های سربه فلک کشیده باعث آن گردیده است که در این فصل سرد شهرستان شازند به تنها نقطه بارز گردشگری استان مرکزی تبدیل شود و این تنها بسته به طبیعت زیبای زمستان آن نیست بلکه بدون درنگ باید به یاد پیست اسکی پاکل افتاد که با تمام محرومیت‌ها و نداشته‌های خود بار سنگین ورزشهای زمستانی استان را بر دوش می‌کشد.

 

برای اینکه پیست پاکل شازند در 4فصل سال به فعالیت بپردازد، راه اندازی پیست چمن وشن اسکی وانتخاب سرمایه گذار از اولویت های مهم در راستای گسترش پیس اسکی شازند میباشد.

پیست اسکی شازند و به طبع همه مکانهای گردشگری این شهرستان یک موهبت الهی و هدیه خداوندی و لطف او به این شهرستان است و همه می دانیم که این نعمت ها برای شازند پتانسیل بزرگی است که این شهرستان را در زمره شهرستانهای دارای جذب توریستمعرفی کند.

 

 

اماکن ديدني: مجموعه تاريخي بازار اراک  بناي تاريخي حمام چهارفصل  بناي تاريخي مدرسه سپهداری  شهر زيرزميني ذلف آباد بناي تاريخي پير مراد آباد روستاي ساروق انجدان امامزاده شاهزاده حسين مرقد شاهزاده محمد عابد آتشکده برزوي راهگرد  بناي تاريخي کاروانسرا  امامزاده ابراهيم  امامزاده حوا خاتون  امامزاده هفتاد و دوتن ساروق

جاذبه‌هاي طبيعي: جريانسرچشمه‌هاي قره چاي (رودخانه شراء ومهاجران) درغرب شهرستان اراک به علاوه وجودمناطق سرسبز در حواشي اين رودخانه و همچنين اقليم کوهستان و نقاط مرتفع جهتکوهنوردي، اين قسمت از شهرستان اراک را از ساير مناطق جدا نموده است.

چشمه ها:

چشمه چپقلي که آب معدني عقيق از آن تهيه مي شود. چشمه کيخسرو( سراب حک)

غارها: شهرستان اراک به خاطرگسترش سازنده‌هاي آهکي و دولوميتي، محل تشکيل غارهاي بسياري بودهاست:

غار «قلعه جوق» و مقبره اسرارآميز آن غارسفيد خاني

غار انجدان

غار آسيلي

درياچه يا کوير ميقان

نمونه ای از اماکن ورزشی اراک:

شهر عنوان پروژه مدل بنای ورزشی نوع بنای ورزشی مالکیت نوع زیربنا آدرس
اراک روستای چشمه پهن زمینها و استادیومهای فوتبال زمین خاکی تمرینی سازمان تربیت بدنی روباز روستای چشمه پهن
اراک روستای مالک آباد زمینها و استادیومهای فوتبال زمین خاکی تمرینی سازمان تربیت بدنی روباز روستای مالک آباد
اراک روستای کودزر زمینها و استادیومهای فوتبال زمین خاکی تمرینی سازمان تربیت بدنی روباز روستای کودزر
اراک روستای قاسم آباد زمینها و استادیومهای فوتبال زمین خاکی تمرینی سازمان تربیت بدنی روباز روستای قاسم آباد
اراک مجموعه جانبازان سالنهای سقف بلند جانبازان و معلولین و استخر سرپوشیده سازمان تربیت بدنی سرپوشیده اراک انتهای خیابان هپکو
اراک متقین سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) باستانی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده خ امام خمینی جنب کانون بسیج
اراک مجموعه پنجم مرداد سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره و سالن تا2000 نفری و… سازمان تربیت بدنی سرپوشیده و روباز مجموعه پنجم مرداد خ دانشگاه ابتدای کوی مصطفی خمینی
اراک خانه کشتی سالنهای ورزشی (25*16)با محیط مشابه کشتی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده اراک مجموعه ورزشی امام حسین
اراک شهدای 7 تیر سالنهای سقف بلند تمرینی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده شهر سنجان
اراک شهرک بعثت(بانوان) سالنهای سقف بلند تمرینی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده شهرک بعثت
اراک مجموعه 22 بهمن زمینهای ورزشی چند منظوره و سالن تمرینی و… سازمان تربیت بدنی روباز و سرپوشیده خ امام خمینی
اراک امیر کبیر زمینها و استادیومهای فوتبال زمین چمن با پیست دوومیدانی سازمان تربیت بدنی روباز جاده اراک بروجرد کیلومتر5
اراک مجموعه شهیدباهنر ورزشهای آبی روباز استخر روباز و سالن تمرینی سازمان تربیت بدنی روباز و سرپوشیده خ فوتبال
اراک مجموعه امام خمینی سالنهای سقف بلند تا2000 نفری و استادیوم فوتبال تا 15000 نفری سازمان تربیت بدنی روباز و سرپوشیده انتهای خ هپکو
اراک شهید رجایی سالنهای سقف بلند تمرینی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده جاده اراک بروجرد کیلومتر5
اراک گوار زمینها و استادیومهای فوتبال زمین خاکی تمرینی سازمان تربیت بدنی روباز روستای گوار
اراک ساروق سالنهای سقف بلند تمرینی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده روستای ساروق
اراک خیرآباد سالنهای سقف بلند تمرینی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده روستای خیرآباد
اراک شهسواران سالنهای سقف بلند تمرینی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده روستای شهسواران
اراک ابراهیم آباد سالنهای سقف بلند تمرینی سازمان تربیت بدنی سرپوشیده روستای ابراهیم آباد 30کیلومتری جاده تهران
اراک مرزیجران سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره سازمان تربیت بدنی سرپوشیده روستای مرزیجران
اراک کرهرود سالنهای سقف بلند تا500 نفری سازمان تربیت بدنی سرپوشیده انتهای شهر جنب دبیرستان پسرانه
اراک ایرالکو زمینها و استادیومهای فوتبال زمین چمن با پیست دوومیدانی ادارات دولتی روباز ایرالکو
اراک سالن فنی حرفه ای سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره ادارات دولتی سرپوشیده فنی حرفه ای
اراک سالن تیراندازی واگن پارس سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) تیراندازی ادارات دولتی سرپوشیده واگن پارس
اراک مجموعه آذرآب سایر جاده تندرستی و زمین چمن با پیست دوومیدانی و… ادارات دولتی روباز آذرآب
اراک استخر شنا سالنهای رشته های خاص استخر سرپوشیده ادارات دولتی سرپوشیده شهرداری
اراک زمین ورزشی- سالن ورزشی زمینهای ورزشی چند منظوره و سالن تا500 نفری ادارات دولتی روباز و سرپوشیده بانک ملی
اراک آلومینیم سازی2-سالن حضرت امام سالنهای سقف بلند تا1000 نفری و تمرینی ادارات دولتی سرپوشیده آلومینیم
اراک مجموعه شهید سمیعی زمینها و استادیومهای فوتبال استادیوم فوتبال تا 5000 نفری و سالن تمرینی ادارات دولتی روباز و سرپوشیده ماشین سازی
اراک سالن 15 خرداد سالنهای سقف بلند تا500 نفری ادارات دولتی سرپوشیده شرکت آلومرول
اراک مجموعه ورزشی کارگران سالنهای سقف بلند تا500 نفری ادارات دولتی سرپوشیده سازمان فنی وحرفه ای
اراک سالن جهاد سالنهای سقف بلند تمرینی ادارات دولتی سرپوشیده جهاد کشاورزی
اراک مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سالنهای سقف بلند تمرینی و تا500 نفری و… ادارات دولتی سرپوشیده دانشگاه علوم پزشکی
اراک 13 آبان سالنهای سقف بلند تمرینی ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک مجموعه دانشگاه آزاد(G) سالنهای سقف بلند تمرینی و تنیس روی میز و… ادارات دولتی سرپوشیده دانشگاه آزاد
اراک سالن 2000 نفری سالنهای سقف بلند تا2000 نفری ادارات دولتی سرپوشیده واگن پارس
اراک مجموعه هلال احمر سالنهای ورزشی (25*16)با محیط مشابه چندمنظوره و رزمی و… ادارات دولتی سرپوشیده هلال احمر
اراک جواد الائمه سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره ادارات دولتی سرپوشیده مسکن وشهرسازی
اراک تربیت معلم زمینها و استادیومهای فوتبال استادیوم فوتبال تا 1000 نفری ادارات دولتی روباز آموزش وپرورش
اراک مجموعه شهید باهنر 3500نفری زمینها و استادیومهای فوتبال زمین چمن تمرینی ادارات دولتی روباز آموزش وپرورش
اراک استخر شنا ورزشهای آبی روباز استخر روباز ادارات دولتی روباز آموزش وپرورش
اراک مجموعه ورزشی امام خمینی سایر مجموعه ورزشی ادارات دولتی روباز آموزش وپرورش
اراک اطهر سالنهای سقف بلند تمرینی ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک حرکات اصلاحی سالنهای ورزشی (25*16)با محیط مشابه آمادگی جسمانی ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک شهید باهنر سالنهای سقف بلند تا500 نفری ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک شکیبا سالنهای ورزشی (25*16)با محیط مشابه چندمنظوره ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک شمسی پور سالنهای ورزشی (25*16)با محیط مشابه چندمنظوره ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک فرزانگان سالنهای ورزشی (25*16)با محیط مشابه چندمنظوره ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک معصومیه سالنهای سقف بلند تمرینی ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک فاتح خیبر سالنهای سقف بلند تمرینی ادارات دولتی سرپوشیده آموزش وپرورش
اراک یاسمن سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره بخش خصوصی سرپوشیده آل احمدپلاک492کدپستی 49493-38168
اراک پامچال سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده شهر صنعتی منطقه 3 جنب مدرسه استقلال
اراک تیران سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره بخش خصوصی سرپوشیده خ30متری فوتبال بر خیابان بین کوچه مجاهد و حیدری کدپستی 3816183774
اراک حرفه ایها سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده خ آیت الله سعیدی زیر داروخانه مبین کد پستی 3819737478
اراک طراوت سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره بخش خصوصی سرپوشیده شهرک بعثت فاز 2 طبقه زیرین مسجد امام علی
اراک امیرکبیر سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده خ جلال آل احمد جنب تالار گلستان کدپستی 3816715469
اراک مرکزی سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده الهیه مشاور امیر2نبش کوچه صداقت
اراک آرین سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده خ عباس آبادخ عدالت عضد ساختمان اداری تجاری
اراک اکسیژن سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده خ شهید رجایی روبروی موسسه کارسازان کوچه معاد1 طبقه زیرین کدپستی 3818956798
اراک آبتین سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده خ جلال احمر پایینتر از تقاطع داوران کدپستی 3814777480
اراک کیان سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بیلیارد بخش خصوصی سرپوشیده روبروی هلال احمر ابتدای کوچه عضد ساختمان کیانمهر
اراک ولی عصر سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده خ رودکی جنب مسجد ابوالفضل
اراک کیوان سالنهای ورزشی (25*16)با محیط مشابه چندمنظوره بخش خصوصی سرپوشیده میدان امام بلوار کرهرود نرسیده به نمایندگی سایپا
اراک هدف سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده شهر داودآباد میدان امام خمینی
اراک هفت سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بیلیارد و بولینگ بخش خصوصی سرپوشیده بلوار شهید قدوسی جنب ساختمان علمی فناوری
اراک اسطوره سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) بدنسازی بخش خصوصی سرپوشیده نمک کوریها خ 26متری شیخ مفید جنب قصابی آخوندی
اراک فینوس بانوان سالن ورزشهای اختصاصی سقف کوتاه(25*16) چندمنظوره بخش خصوصی سرپوشیده خ شهید بهشتی کوچه شکرایی کوچه دستوری

 

About admin

Check Also

آستانه شازند

آستانه شازند  شهر کهن آستانه با قدمتی به وسعت تاریخ (کرج ابودولف – سه سوک …