شهر توره در یک نگاه

شهر توره در یک نگاه 

توره شهری است واقع در بخش زالیان شهرستان شازند استان مرکزی این شهر در مسیر ترانزیت جنوب وغرب کشوربین جاده اراک بروجرد قرار دارد توره در شمال شرقی ملایر با 55 کیلومتر فاصله در شمال بروجردبا60 کیلومتر فاصله در غرب شازند با25 کیلومتر فاصله ودر جنوب اراک با 35 کیلومتر فاصله قرار گرفته است. علت نامگذاری توره قرار داشتن ان در راه اصلی به معنای توی راه-توی ره بوده است شهر توره تاریخی بسیار کهن دارد قبل از شکل گیر ی روستاریی منزلگاهی برای کاروانیان و مسافران بوده است. از دیگر علل نامگذاری این شهر به توره کاروانسرای قدیمی شهر است که در مسیر کاروانروی قدیم قرار داشته است .

قرار گرفتن این محل در مسیر زیارت عتبات عالیات ومناسب بودن شرایط زندگی باعث شده که ساکنان اطراف به این منطقه مهاجرت کنند این شهر دارای زمستانی سرد وتابستانی معتدل است.مردم توره عمدتا در دو بخش کشاورزی وترابری اشتغال دارند به طوری که 130دستگاه تریلر شبکه حمل ونقل کشور مربوط به مردم این شهر می باشد.گویش اهالی میانه ای از لری وفارسی است  توره در سال 1364از روستا به دهداری از سال 1376 به مرکز بخش ودر سال 1382 به شهر تبدیل گردید مردم این شهر همواره در امور مذهبی وسیاسی مشارکت فعال داشته اند با شروع جنگ تحمیلی عده ای از جوانان غیور توره نیز مانند سایر مجاهدان میهن به دفاع از کشور برخاستند که در این جهاد مقدس 12 نفر انان به درجه رفیع شهادت رسیده.4نفر ازاده ودو تن از انها جاویدالاثر هستند که باعث افتخار این شهرند.

مکان های دیدنی توره شامل پارک وسراب پنجعلی غار صادق علی وهمچنین دربند توره است که در فصول بهار و تابستان مسافران زیادی را برای تفریح به خود جلب میکند.همچنین توره دارای تعدادی چشمه فصلی ودائمی می باشدکه از جمله چشمه های فصلی چشمه علی مجید در کوه های غازک وچشمه دائمی دیری زنو که در فاصله چند کیلومتری توره قرار دارد و در گذشته اب اشامیدنی شهر از ان تامین می شده ودر حال حاضر نیز  از ان برای سایر مصارف استفاده می شود میتوان نام برد در زمینه ورزش جوانان شهر توره همواره درخشیده اند دررشته کاراته برادران صحرانورد که دارای عنوان های کشوری وبین المللی از جمله مدال طلای کشور هند طلای کشور مراکش وبرنز میلان ایتالیاو عناوین کشوری هستند در رشته کونگ فو تیم توره دارای مقام قهرمانی کشوری در رده سنی نوجوانان است در زمینه فرهنگی نیز از نکات قابل توجه تعداد نسبتا زیاد معلمان شهر است که یکی دیگر از نکات مثبت شهر به شمار می اید وجود بانکهای ملی.بانک کشاورزی . صادرات و اداراتی همچون بهزیستی . ثبت احوال. اداره گاز. بخشداری. پاسگاه انتظامی. اداره برق . جهادکشاورزی.شهرداری.پایگاه بسیج.مرکزبهداشتی درمانی.شورای حل اختلاف که به خدمت رسانی به مردم منطقه مشغول هستند.

About admin

Check Also

بسیج توره

وبلاگ بسیج توره http://www.basijtureh.blogfa.com