ضریب تاثیر impact factor چیست؟

ضریب تاثیر (impact factor (IF)) یک ژورنال علمی ، بیانگر میانگین تعداد استنادها (مرجع خوردن یا citations) مقالات آن ژورنال درسایر ژورنال ها و مراجع علمی است (روش محاسبه آن در ادامه  خواهد آمد). ولذا این ضریب در واقع بیانگر اعتبار آن ژورنال در زمینه پژوهشی خود در میان سایر ژورنال ها می باشد. (ژورنالی با IF بالاتر اهمیت بیشتری نسبت به ژورنالی با IF پایین تر دارد). ضریب تاثیر IF توسط Eugene Garfield بنیانگذار موسسه Institute for Scientific Information (که با نام ISI شناخته میشود) تعریف و تدوین شد. هرچند که در سال ۱۹۹۲ با خریداری این موسسه توسط شرکت Thomson Scientific & Healthcare به نام Thomson ISI شناخته میشود.

محاسبه مقدار IF یک ژورنال بر اساس رابطه Impact Factor = α / β انجام میگیرد. که مقدار α برابر تعداد دفعات مرجع خوردن (نقل شدن) مقالات ژورنال در سایر ژورنال های ایندکس شده JCR  در طول دو سال اخیر بوده و مقدار β تعداد مقالات انتشار یافته توسط ژورنال در طول دو سال اخیر است. ولذا مقدار IF یک ژورنال در سال ۲۰۱۵ بر اساس اطلاعات دو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ می باشد. (در حقیقت IF سال ۲۰۱۴ در گزارش سال ۲۰۱۵ ارائه خواهد شد)

از سال ۱۹۷۵ هر ساله برای ژورنال های ایندکس شده در فهرست JCR (Journal Citation Reports) ضریب تاثیر آنها محاسبه و اعلام میگردد.

ذکر این نکته ضروری است که نام برخی از ژورنال ها با وجود ایندکس شدن در سایت Web of Science موسسه تامسون رویترز، اما در گزارش JCR سالانه حضور ندارند. علت این امر آن است که این ژورنال ها به تعبیری در لیست انتظار یا لیست احتمالی JCR قرار گرفته اند.

به جهت آنکه متاسفانه هم در فضای داخلی و هم بین الملل گاها برخی ژورنال ها و همچنین برخی کنفرانس های نامعتبر ادعاهای غیرواقعی را مبنی بر چاپ مقاله در ژورنال های ISI دارند، و از سوی دیگر جهت راحتی کار دانشجویان و پژوهشگران، این سایت با ارائه آخرین فهرست ژورنال های ISI فهرست JCR به روز رسانی شده ، ایجاد گردید.

 

یافتن ضریب تأثیر یا impact factor مجلات ISI

ایمپکت فاکتور impact factor یا به اختصار IF ، به صورت میانگین تعداد دفعاتی که مقالات یک مجله در دو سال قبل از آن رفرنس داده می شود، تعریف می شود. ایمپکت فاکتور مجلات بطور سالانه برای مجلات درج شده در لیست مجلات تامسون رویترز تعیین می شود. این موسسه هر سال در ماه ژوئن، ایمپکت فاکتورهای مجلات در سال قبل را منتشر میکند که دستیابی به آن رایگان نیست.

یکی از بهترین راهها برای یافتن ضریب تأثیر یا impact factor مجلات ISI، استفاده از اسایت زیر است. در این سایت لازم است شمارهISSN مجله را در باکس مربوطه وارد و جستجو کنید. ایمپکت فاکتور مجلات در سالهای اخیر را نشان می دهد:

http://www.bioxbio.com/if

About admin

Check Also

دریاچه ارومیه ، دریاچه یا موزه نمک؟

دریاچه ارومیه تبدیل به یک کویر نمک شده دیکه اثری از آب و موجهای قشنگ …