ضرورت ساخت تجهیزات تولید انرژی خورشیدی در کشور

ضرورت ساخت تجهیزات تولید انرژی خورشیدی در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر این‌ که تجهیزات مورد نیاز تولید انرژی خورشیدی باید در کشور ساخته شود، گفت: با توجه به ظرفیت موجود تولید انرژی خورشیدی در کشور ما باید سهمی در تولید این انرژی در جهان داشته باشیم و فقط نقش مصرف‌کننده را بازی نکنیم.

عبدالنبی کوثریان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه‌ خوزستان، عنوان‌ کرد: ما باید در ساخت تجهیزات تولید انرژی خورشیدی از نظر فناوری و تکنولوژی مولد باشیم زیرا روزی می‌رسد که تولید انرژی خورشیدی در انحصار کشورهای تولید کننده قرار می‌گیرد و کشورهای دیگر برای تامین این نوع انرژی به آن‌ها وابسته می‌شوند.

وی با بیان این‌ که مخالف واردات تجهیزات مورد نیاز تولید انرژی خورشیدی هستم، خاطرنشان‌ کرد:‌ در حال حاضر زمان مناسبی برای انجام تحقیقات و پژوهش در زمینه ساخت سلول‌های خورشیدی در کشور است. واردات تجهیزات تولید انرژی خورشیدی، توسعه‌ای در کشور ایجاد نمی‌کند و باید تولید این نوع انرژی را بومی کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: ‌ظرفیت‌های خوبی در زمینه تولید انرژی خورشیدی در دست ما است که با تولید آن می‌توانیم منطقه را در تامین این نوع انرژی بی‌نیاز کنیم و اکنون فرصت طلایی برای دستیابی به این نوع تکنولوژی است. همچنین نیروهای علمی خوبی برای تولید انرژی خورشیدی داریم که باید در زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش توجه کنیم. این نیروها می‌توانند آینده خوبی را برای تولید انرژی خورشیدی ایجاد کنند که مردم کشور از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به تولید انرژی برق با استفاده از ظرفیت تابش مستقیم خورشید در خوزستان، گفت: با نصف مساحت خوزستان می‌توان انرژی مورد نیاز کل جهان را تامین کرد. اگرچه این مساحت کوچک است اما نیاز به حجم زیاد کار و تجهیزات دارد.

کوثریان بیان‌ کرد: برنامه‌ریزی‌هایی از 3 سال‌ گذشته با همکاری شرکت برق منطقه‌ای انجام شد که طرح تحقیقاتی در سطح ملی برای تولید انرژی خورشیدی انجام گیرد. چنانچه بیشتر به تولید این نوع انرژی‌ بها داده شود، می‌توانیم به سمت ساخت آن حرکت کنیم.

وی افزود: انرژی خورشیدی کاملا سالم و سازگار با محیط زیست است و به همین منظور ارزش فراوانی دارد. هزینه تولید انرژی طی تولید مستمر کم‌کم کاهش می‌یابد به طوری که تا چند سال‌ گذشته هزینه تولید هر پانل خورشیدی 4 دلار در هر یک وات قیمت داشت اما با تولید مستمر این نوع انرژی هزینه تولید به 50 سنت در وات کاهش یافته است.

کوثریان گفت: میزان مصرف انرژی الکتریکی کل جهان در سال 2013، 19 میلیارد و 300 میلیون مگاوات‌ ساعت بود که از این میزان 206 میلیون و 700 هزار مگاوات‌ ساعت در کشور ما مصرف شده که معادل حدود یک درصد مصرف جهان است، در حالی که توان تولید برق نیروگاهی در کشور ما 620 هزار مگاوات است. این میزان مصرف انرژی الکتریکی در کشور کمتر از متوسط مصرف جهان است و با توجه به این‌ که میزان مصرف انرژی الکتریکی یکی از مقیاس‌های توسعه‌ یافتگی تلقی می‌شود کشور ما نسبت به دیگر کشورها در مصرف انرژی الکتریکی خیلی عقب است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح‌ کرد: بخش عمده‌ای از میزان انرژی الکتریکی در صنعت مصرف می‌شود. به همین منظور معیار توسعه‌ یافتگی کشورها تلقی می‌شود. میزان مصرف سرانه انرژی الکتریکی در کشور ما 305 وات بر نفر است.

کوثریان بیان‌ کرد: مصرف زیاد انرژی‌های فسیلی، آلاینده‌های زیادی را ایجاد می‌کند که موجب نابودی محیط زیست می‌شود؛ به همین منظور کشورهای توسعه یافته به فکر تولید انرژی‌های نو شده‌اند. مصرف انرژی‌های نو علاوه بر این‌ که ارزشی اقتصادی دارند، محیط زیست را آلوده نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: برنامه جهان صنعتی در 15 سال آینده این است که 30 درصد از انرژی مصرفی خود را از خورشید تأمین کند. همچنین تا 50 سال آینده درصد بالایی از انرژی‌ها از انرژی خورشیدی تولید می‌شود. انرژی خورشیدی در کنار انرژی بادی و جزر و مد به عنوان انرژی‌های اقتصادی و لایزاد مورد توجه قرار گرفته‌اند به طوری که سرمایه‌گذاری‌های کلان و با افق بلندمدت پیش روی این انرژی‌ها به‌ویژه خورشیدی است.

About admin

Check Also

دریاچه ارومیه ، دریاچه یا موزه نمک؟

دریاچه ارومیه تبدیل به یک کویر نمک شده دیکه اثری از آب و موجهای قشنگ …