آموزش رکن توسعه

دولت تدبیر و امید در چارچوب دیدگاه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب پیگیری توسعه اجتماعی از طریق تحقق اهداف راهبردی نظیر دستیابی به جامعه‌ای اخلاقی و دیندار، تحقق توسعه انسانی عادلانه و پایدار و انسجام اجتماعی با حفظ تنوع فرهنگی و دستیابی به جامعه‌ای با حداقل خشونت را در رأس سیاست‌ها و اقدامات خود قرار داده است.رئیس جمهوری محترم جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید دارند جامعه ایران باید به مثابه جامعه‌ای متنوع که در آن اقوام و گروه‌های مذهبی متفاوت، با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و غنای فرهنگی متکثر در کنار یکدیگر زیست مسالمت‌آمیزی دارند، به رسمیت شناخته شود.باید اشاره شود ارتقای کمی و کیفی آموزش در جامعه و حضور شهروندانی با حقوق و آزادی مسئولانه برای تحقق اهداف فوق بویژه در فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای همگان و همچنین برقرار کردن احساس امنیت روانی، فرهنگی اجتماعی یک الزام مهم است. متأسفانه باید اعتراف کرد هنوز کودکان بسیاری در ایران از آموزش محرومند و سطح کیفی برخی آموزش‌هایی که اکنون ارائه می‌شوند متناسب نیازمندی‌های کشور و تحولات آموزش در جهان نیست.

همین جا باید متذکر شد نباید برای این مشکلات مقصر را دیگری معرفی کنیم، بلکه باید این را بگوییم که وضعیت کنونی استان خوزستان که همه مردم و کشور مدیون رشادت‌ها وشجاعت مردمان آن هستند، خروجی همه مدیران استانی و کشوری بعد از انقلاب است و همه ما در برابر معضلات و کاستی‌ها مسئول هستیم.  زمانی که مقرر شد برای دومین بار به عنوان نماینده عالی دولت در استان خوزستان افتخار خدمتگزاری هم استانی‌های عزیز خود را داشته باشم مشخص شد وضعیت آموزش و پرورش در این منطقه به هیچ عنوان مطلوب نیست. وجود 600 هزار بی‌سواد و رتبه آموزشی پایین خوزستان در کشور نشان از آن داشت که باید اقدامات اساسی در این حوزه انجام شود.

در ابتدای فعالیت خود صراحتاً یکی از اولویت‌های اصلی کاری را موضوع آموزش و پرورش قرار دادم و تأکید کردم بحث ارتقای کیفیت آموزش وپرورش خوزستان را باید همه به‌صورت حیثیتی دنبال کنند چرا که مواجهه با همه دشمنان ملت ایران و مردم خوزستان نظیر بیکاری، گرد و خاک، فقر، تبعیض، بی‌آبی، آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، خشونت و… جز با ارتقای کمی و کیفی آموزش و ایفای نقش مسئولانه شهروندان و فعالان مدنی امکان پذیر نخواهد بود.

افرادی که اکنون در حال آموزش دیدن در مدارس استان خوزستان هستند پدران و مادران آینده هستند و اگر ما وظایف خود را به نحو مطلوب انجام ندهیم، معیارهای پدران و مادران به اصولی که باید برسد، نمی‌رسد و در نتیجه، این موارد تبدیل به تعارض شده و حقوق مردم را خدشه دار می‌کند.  نباید فراموش کنیم اگر وضعیت آموزش و پرورش در مدارس و دانشگاه‌های ما تغییر نکند، دریوزگی در اشتغال را به بار خواهد آورد و بی‌سوادی نیز می‌تواند در مواردی از جمله بزهکاری و گرایش افراد به جرم تأثیر جدی و عمیقی داشته باشد به گونه‌ای که اگر زندان‌های خود را بررسی کنیم متوجه این مورد می‌شویم که درصدی بالا از افراد زندانی افراد کم سواد، بی‌سواد و اتفاقاً از خانواده‌های خود زندانیان هستند.

بر این اساس در دو سال گذشته بخش عمده از وقت و زمان مدیریت اجرایی استان معطوف به شکل دهی یک عزم همگانی در بخش‌های دولتی، خصوصی، خیرین و رسانه‌ای شده است تا بتوان وضعیت آموزش و پرورش را در استان خوزستان ارتقا داد. شورای آموزش و پرورش با حضور مسئولان عالی اجرایی به طور منظم برگزار شد و مسائل و مشکلات در عالی‌ترین سطح بررسی شد. مشخصاً اهتمام ویژه‌ای برای جذب مطالبات آموزش و پرورش از شرکت‌ها، کارخانه‌ها و شهرداری‌ها صورت گرفته است. رسماً اعلام شد حساب بدهکاران آموزش و پرورش استان خوزستان مسدود می‌شود، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اعلام آمادگی کردند در نقل و انتقال دانش‌آموزان به مدارس بویژه در مناطق عشایری و محروم کمک کنند، همچنین با شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق محروم و عشایری کمک هزینه‌های تحصیلی برای آنان اختصاص یافت.

اخیراً معاون اول محترم رئیس جمهوری نیز اعلام کرده‌اند «مشکلات این استان که دغدغه‌ای جدی برای مردم مقاوم و سرفراز خوزستان است، دغدغه اساسی دولت نیز به‌شمار می‌رود و از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار است.» واقعیت هم همین است و دولت تدبیر و امید عزم جدی خود را برای توسعه و آبادانی خوزستان جزم کرده است اما با‌وجود انجام اقدامات وسیاست‌های متعدد برای توسعه همه جانبه استان بویژه در حوزه آموزش و پرورش هنوز در ابتدای راهی طولانی قرار داریم.

درخواست من این است که در این مسیر نخبگان، رسانه‌ها، فعالان مدنی، خیرین و همه آنان‌که دل در حرکت به سمت ساختن ایرانی توسعه یافته با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در منطقه و جهان اسلام دارند در سالی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب همدلی و همزبانی بین دولت و مردم نام گرفته است به یاری دولت تدبیر بویژه در آموزش و پرورش بشتابند تا بتوانیم در استان خوزستان مسیر توسعه پایدار و پیشرفت و عدالت را با شتابی بیشتر طی کنیم.

* استاندار خوزستان

About admin

Check Also

دریاچه ارومیه ، دریاچه یا موزه نمک؟

دریاچه ارومیه تبدیل به یک کویر نمک شده دیکه اثری از آب و موجهای قشنگ …