شازند در برنامه ششم توسعه

دکتر محمدرضا اسماعیلی شازندی

استاد دانشگاه

 

در سال جاری که سال پایان برنامه پنجم می باشد، دستگاه های مختلف در حال تدوین برنامه ششم می باشند. این برنامه به تفکیک موضوعات اساسی جامعه و برای هر استان و شهرستان جداگانه تهیه می شود و از فروردین 1395 لازم اجرا است.

اینکه یک شهر یا یک وزاتخانه در برنامه های توسعه پر رنگ تر یا کم رنگ تر مورد توجه قرار گرفته است ، چیزی است که کارشناسان و متولیان آن شهر یا وزاتخانه در آن دوره برای آن تلاش کرده اند. مثلا مشاهده می شود که یک شهرستان مطالبات بیشتری دارد و یا اینکه اثری از برنامه های یک وزارتخانه دیده نمی شود.

بنابراین برای تقویت جایگاه شهرستان مان شهرهای و روستاهای شازند نیاز است تا مسولان و متولیان حوزه های تخصصی در سطح شهرستان مورد بررسی و تدوین قرار بگیرد. در این ارتباط موارد ذیل برای تدوین برنامه ششم توسعه برای شازند پیشنهاد می شود:

 

1- توجه به اسناد بالا دستی

نخستین ملاک تدوین قانون برنامه ششم توسعه باید توجه به اسناد بالادستی باشد. در این میان قانون اساسی کشور و سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای دسترسی به اسناد بالادستی به سایت مرکز پژوهش های مجلس مراجعه نمایید:

http://rc.majlis.ir/fa

 

2- سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه

مقام معظم رهبری در نامه ای مورخ تیرماه سال 1394 خطاب به ریاست محترم جمهور سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ فرمودند.

این مجموعه پس از بررسی‌های فراوان و مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و بر پایه‌ی محورهای سه‌گانه‌ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه‌ی علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» تنظیم شده است. در تدوین این سیاست‌ها تلاش شده است با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در صحنه‌ی داخلی و خارجی، مجموعه‌ای به عنوان سیاست‌های کلی که مبنای تنظیم قانون پنج‌ساله‌ی ششم خواهد بود، تعیین شود که در یک دوره‌ی پنج‌ساله کاملاً دست یافتنی باشد.

سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه برای محورهای زیر طرح شده است:

امور اقتصادی

امور اجتماعی

امور سیاست خارجی

امور فرهنگی

امور علم، فناوری و نوآوری

 

 

3- نوجه به برنامه های قبلی توسعه به ویژه برنامه پنجم توسعه

برای تدوین هر برنامه ای نیاز است تا برنامه های قبلی به ویژه در این مورد برنامه پنجم توسعه مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. و بر اساس دستاورها و میزان تحقق اهداف آن برنامه جدید تدوین گردد.

 

4- توصیف وضعیت موجود منطقه و شهرستان

اگر اطلاعات جامعی از وضعیت شهرستان موجود باشد کار تدوین برنامه هم آسانتر و هم دقیقتر خواهد بود. در این زمینه تهیه بانک اطلاعات از حوزه های مختلف صنعتی ، کشاورزی ، خدماتی و دیگر حوزه های جمعیتی اقشار شهرستان ضرورت دارد.

 

5- توجه به خواسته های مردم برای تدوین اهداف

در هر شهرستان و منطقه برخی مزایای نسبی وجود دارد که ضمن آگاه کردن مردم از آنها نظر عمومی آنها نیز حایز اهمیت است. گاهی ساختن یک کارخانه صنعتی به منظور توسعه و اشتغال زایی اولویت دارد و گاهی خراب کردن و تغیر کاربری همان کارخانه به منظور کاهش آثار مخرب زیست محیطی در اولویت قرار می گیرد. پس باید اولویت ها را از زبان و خواسته مردم جستجو کرد.

 

 

About admin

Check Also

ورزش و تغيير نگرش‌ها

امروزه ورزش در بسياري از جوامع به صورت فرهنگ در آمده و جايگاه والايي دارد. …